Czynniki mające wpływ na działalność Alior Banku w perspektywie kolejnego roku

Bank identyfikuje następujące czynniki, mogące mieć wpływ na wyniki finansowe Banku w perspektywie najbliższych miesięcy:

  • skala popytu zgłaszanego na usługi bankowe, a także zdolność
  • klientów Banku do terminowej spłaty zobowiązań finansowych zależy w dużym stopniu od ich kondycji finansowej. Poza sytuacją makroekonomiczną kraju, sytuacja ekonomiczna
  • wielu grup klientów zależy również od prowadzonej polityki gospodarczej. Zarówno spowolnienie tempa wzrostu polskiej gospodarki, jak i zmiana uregulowań prawnych funkcjonowania przedsiębiorstw, może mieć negatywny wpływ na sytuację finansową wybranych klientów Banku,
  • postępujące procesy konsolidacji i restrukturyzacji sektora bankowego,
  • rozwój oferty usług bankowych przez podmioty nieregulowane,
  • polityka Rady Polityki Pieniężnej w zakresie kształtowania się poziomu stóp procentowych,
  • zmiany regulacyjne.

Ponadto, Bank zauważa pewne trendy, które mogą stanowić zarówno szansę rozwojową, ale również te będące wyzwaniami w skali sektora.

Szanse

  • Utrzymujący się wzrost gospodarczy i wzrost zamożności społeczeństwa (a także aspiracji), zapewniający popyt na usługi finansowe (w tym kluczowe dla Alior Banku produkty kredytowe).
  • Wysokie zaufanie klientów do banków na tle innych graczy w sektorze finansowym (zwłaszcza FinTechów i firm technologicznych).
  • Zmiany regulacyjne związane z otwartą bankowością (PSD2) tworzące nowe możliwości dotarcia do klientów i rozwoju oferty dzięki większej łatwości integracji rozwiązań zewnętrznych.
  • Rozwój nowych technologii umożliwiających zwiększanie rentowności.
  • Rosnąca penetracja dostępu do Internetu, urządzeń mobilnych i – w konsekwencji – bankowości cyfrowej w Polsce.
  • Postępujące procesy konsolidacji i restrukturyzacji sektora bankowego.

Zagrożenia

  • Ryzyko nagłego pogorszenia koniunktury i sytuacji w gospodarce (krajowej i/lub globalnej), przekładające się m.in. na obniżenie jakości portfela kredytowego.
  • Pogorszenie sytuacji w sektorze bankowym w wyniku zmian regulacyjnych (zwłaszcza podwyższających koszty działalności i/lub ograniczających skalę przychodów), wstrząsów (np. upadłość instytucji) czy zwiększonych obciążeń (np. wpłatami na BFG).
  • Zaostrzenie konkurencji na rynku usług finansowych związane z: i) konsolidacją sektora bankowego, ii) rozwojem działalności nowych instytucji finansowych (FinTech), iii) perspektywą rozwoju usług finansowych przez globalne firmy technologiczne, a także iv) efektami wejścia w życie regulacji PSD2.
  • Ograniczona skłonność większości segmentów klientów do zmiany głównej relacji bankowej. Niska lojalność klientów z młodszych segmentów wiekowych.
  • Utrzymująca się presja płacowa, zwłaszcza w obszarze IT, utrudniająca utrzymanie zakładanych kosztów i ograniczenie rotacji pracowników.
  • Ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem uczestników polskiego sektora bankowego, w tym skoordynowane działania.