Bank identyfikuje następujące czynniki, mogące mieć wpływ na wyniki finansowe Banku w perspektywie najbliższych miesięcy:
- skala popytu zgłaszanego na usługi bankowe, a także zdolność
- klientów Banku do terminowej spłaty zobowiązań finansowych zależy w dużym stopniu od ich kondycji finansowej. Poza sytuacją makroekonomiczną kraju, sytuacja ekonomiczna
- wielu grup klientów zależy również od prowadzonej polityki gospodarczej. Zarówno spowolnienie tempa wzrostu polskiej gospodarki, jak i zmiana uregulowań prawnych funkcjonowania przedsiębiorstw, może mieć negatywny wpływ na sytuację finansową wybranych klientów Banku,
- postępujące procesy konsolidacji i restrukturyzacji sektora bankowego,
- rozwój oferty usług bankowych przez podmioty nieregulowane,
- polityka Rady Polityki Pieniężnej w zakresie kształtowania się poziomu stóp procentowych,
- zmiany regulacyjne.
Ponadto, Bank zauważa pewne trendy, które mogą stanowić zarówno szansę rozwojową, ale również te będące wyzwaniami w skali sektora.
Szanse
- Utrzymujący się wzrost gospodarczy i wzrost zamożności społeczeństwa (a także aspiracji), zapewniający popyt na usługi finansowe (w tym kluczowe dla Alior Banku produkty kredytowe).
- Wysokie zaufanie klientów do banków na tle innych graczy w sektorze finansowym (zwłaszcza FinTechów i firm technologicznych).
- Zmiany regulacyjne związane z otwartą bankowością (PSD2) tworzące nowe możliwości dotarcia do klientów i rozwoju oferty dzięki większej łatwości integracji rozwiązań zewnętrznych.
- Rozwój nowych technologii umożliwiających zwiększanie rentowności.
- Rosnąca penetracja dostępu do Internetu, urządzeń mobilnych i – w konsekwencji – bankowości cyfrowej w Polsce.
- Postępujące procesy konsolidacji i restrukturyzacji sektora bankowego.
Zagrożenia
- Ryzyko nagłego pogorszenia koniunktury i sytuacji w gospodarce (krajowej i/lub globalnej), przekładające się m.in. na obniżenie jakości portfela kredytowego.
- Pogorszenie sytuacji w sektorze bankowym w wyniku zmian regulacyjnych (zwłaszcza podwyższających koszty działalności i/lub ograniczających skalę przychodów), wstrząsów (np. upadłość instytucji) czy zwiększonych obciążeń (np. wpłatami na BFG).
- Zaostrzenie konkurencji na rynku usług finansowych związane z: i) konsolidacją sektora bankowego, ii) rozwojem działalności nowych instytucji finansowych (FinTech), iii) perspektywą rozwoju usług finansowych przez globalne firmy technologiczne, a także iv) efektami wejścia w życie regulacji PSD2.
- Ograniczona skłonność większości segmentów klientów do zmiany głównej relacji bankowej. Niska lojalność klientów z młodszych segmentów wiekowych.
- Utrzymująca się presja płacowa, zwłaszcza w obszarze IT, utrudniająca utrzymanie zakładanych kosztów i ograniczenie rotacji pracowników.
- Ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem uczestników polskiego sektora bankowego, w tym skoordynowane działania.